|
BACK TO HOME
CANISTERAPIE
ALL OUR ARTICLES ARE IN CZECH LANGUAGE
Kopírování fotografií pouze se svolením!
Pokud máte zájem o některou fotografii,
pište na e-mail:
beaglepv@volny.cz
/
Only the photos made available for the
download by me may be used. Copyring other
photos of my homepage isn't permitted.

Školní rok 2013 - 2014 - Jerry začal chodit
do školy. Práce s dětmi se mu velmi líbí, je
veselý a poslušný.





Macho s dětmi:-)

Školní rok 2012 - 2013 - Macho opět v akci :-)

13.5.2012 - Macho Magor složil
canisterapeutické zkoušky (99 bodů) a je
oficiálně "pes pro zdravotní účely".

ŠKOLNÍ ROK 2011/2012
Macho je ve škole velmi spokojený a šťastný!
Děti miluje a nadšeně spolupracuje s celým
vedením školy!




Týna odchází do zaslouženého důchodu.
Přejeme ji mnoho krásných dnů!! Ve
škole ji zastoupí Macho.


ZÁŘÍ 2010 - ÚNOR 2011 - Týna znovu ve
škole
http://www.pvtetin.cz/Fotogalerie/2010/201021.10_canis/index.htm
Pes - přítel, služebník, pomocník a v neposlední řadě terapeut. Kromě schopností, kterými disponuje, jako je upozornění na blížící se epileptický záchvat, působí pes hlavně na psychiku. Své o tom ví Lenka Frnčová z Bílovic, dlouholetá chovatelka psů, která se už několik let věnuje canisterapii.
K nápadu vyzkoušet tohle odvětví v praxi mě přivedla práce v zařízení určeném pro mentálně a tělesně postižené děti. Nastudovala jsem literaturu a spolu s manželem vybrala dva psy, kteří se pro tuto činnost perfektně hodili,“ zavzpomínala Lenka na dvě fenky bígla, se kterými začínala.
Výcvik psích slečen nebyl jednoduchý, stejně jako speciální zkoušky, které musely všechny tři složit. Lenka získala atest terapeuta a její svěřenkyně příslušné certifikáty. „Dvojice psů je vždycky lepší, v práci se navzájem doplňují a podporují. Feny jsou mazlivější a ve vztahu k dětem vhodnější,“ objasnila volbu.
V současné době má Lenka Frnčová dva terapeutické psy, bígličku Týnu (Ita Wanila Von Dostal) a Jack Russel Terriéra Goldi (Golden Girl z Atarova dvora). Obě feny jsou všestranně nadané, mimo canisterapeutických certifikátů mají složeny lovecké zkoušky. Navíc je zdobí řada titulů z nejrůznějších výstav.
Výběr canisterapeutického psa je velmi náročný. Zvíře musí být naprosto zdravé, ovladatelné, povahově vyrovnané, nesmí být agresivní a bázlivé. Pes ovlivňuje u dětí jemnou a hrubou motoriku, motivuje je v řečové oblasti.
Pro dítě s více vadami je vhodné polohování, kdy si na psa může lehnout, položit si na něj ruce i nohy, vnímat jeho dech a teplo. Dochází k prohřívání a postupnému uvolňování spastických svalů končetin pro následnou rehabilitaci.
I když psi pracují s dětmi velmi rádi, po každé návštěvě je na nich vidět únava. „Děti si z nich berou energii, a to je vyčerpává. Nezdá se to, ale žádný pes tuhle práci nevydrží dělat déle, než čtyři roky. Pak musí na odpočinek,“ potvrdila Lenka Frnčová.
Canisterapie
Složka zooterapie, kdy je za přítomnosti psa a jeho pozitivního působení zlepšován zdravotní stav pacienta. Je užívána například při mentálním, smyslovém či tělesném postižení, při epilepsii, autismu, v psychiatrii a psychologii. (Velký slovník naučný)















Věnovali jsme dětem sedačku:-)

Canisterapie a Dášenka
Putování se psy po
českých školách...
DUBEN 2010- Dášenka a Goldinka s dětmi




ŘÍJEN 2009 - DÁŠENKA OPĚT S DĚTMI

KVĚTEN 2009- LETOŠNÍ ŠKOLNÍ ROK JSME S TÝNOU
ZAKONČILY. TÝNA SE POMALU PŘIPRAVUJE NA
PŘÍCHOD ŠTĚŇÁTEK....




PROSINEC 2008- PŘEDVÁNOČNÍ NÁVŠTĚVA:

Zúčastnili jsme se projektu AOVZ!
Jedná se o
projekt pro ZŠ AOVZ (Asociace zastánců
odpovědného vztahu k zvířatům) který
probíhá celosvětově. Byli jsme osloveni,
abychom vykonali v rámci projektu návštěvu
kynologů na vybraných školách. Téma bylo
"Zodpovědný vztak k malým zvířatům"-
psům a pes a jeho historie, využití psů,
péče o psa, chování se k cizím psům, jak se
chovat při útoku psa, diskuse, ukázka
výcviku.
Zúčastnili jsme se ve
složení: Ladislav Frnčo, Andrea
Procházková, Lenka Frnčová, německý ovčák
Ford z Atarova dvora, Jack Russel Terrier
Xinderelle Zona Bulls (Dášenka-canisterapeutický
pes). Dne 12.-13.6. 08 jsme navštívili ZŠ
Boskovice ( 3 skupiny- celkem 132 dětí) a ZŠ
Tršice (celkem 73 dětí) více na
www.aovz.cz
A tady slibované video z akce:
http://www.ant-pro.wgz.cz/videogalerie
Takto jsme cestovali:

a to už jsme v Boskovicích...naše vystoupení
a Laďovu poutavou
přednášku sledovalo 132 dětí prvního stupně
a několik paní učitelek a
spousta dalších koukalo z oken...


...Anula s Fordem a Dášenkou...

...Laďa za dva dny perfektně a poutavě
dětem dětem vyprávěl vše o psech,
odpovídal na všetečné dotazy, diskutoval a
rozebíral případy
apadení psem, děti byly skvělé a Laďa
taky... a pejsci také poslouchali...

...Anula s Fordem z Atarova dvora ukazuje
základy výcviku, také ukázky tance
se psem....co všechno se může pes naučit a
děti jen nadšeně sledovaly
tleskaly a vzdychaly, že by také chtěly
takového pejska...

...nechyběly ukázky služebního výcviku, kdy
děti sledovaly absolutní ovladatelnost
psa...



...dětem se vystoupení moc líbilo...

...a takhle si nás nakreslily...moc nám to
tam sluší:-)


..a takhle jsme se s poslední třídou
vyfotili...najdete nás?

...a další den jsme ve stejném složení
ujížděli do Tršic. Tady nás sledoval také
celý první stupeň, 2 skupiny dětí, celkem
80 dětí a paní učitelky...

...děti zajímalo všechno, hodně se ptali na
výživu a výchovu psů...

...pejsci opět ukázali, jak jsou šikovní...

...Fordík tančil...


...sledovali nás i další diváci, a to celou
dobu...

...sportovní výcvik děti velmi zaujal...

...Dášenka ukázala, jak se chová správný
canisterapeutický pes...

...děti se s námi fotografovaly na
památku...nashledanou zase za dva roky!!!

...a ze ZŠ Boskovice přišly obrázky našich
pejsků od dětí, moc děkujeme...
než je přepošleme pro
www.aovz.cz,
podívejte se na Dášenku!!! Jako živá!

...a tady je Ford z Atarova dvora...

...a tady je Dášenka s Fordem!

Canisterapie aneb pes člověku člověkem
-31.5.2008 (L. Roháčková)
Složka zooterapie, kdy je za přítomnosti psa
a jeho pozitivního působení zlepšován
zdravotní stav pacienta. Je užívána
například při mentálním, smyslovém či
tělesném postižení, při epilepsii, autismu,
v psychiatrii a psychologii. (Velký slovník
naučný)
Prostějov – Pes provází člověka
odnepaměti. Přítel, služebník, pomocník a v
neposlední řadě terapeut. Kromě schopností,
kterými disponuje, jako je upozornění na
blížící se epileptický záchvat či náhlé
snížení krevního tlaku, působí pes hlavně na
psychiku. Své o tom ví Lenka Frnčová,
dlouholetá chovatelka a cvičitelka psů,
která se už několik let úspěšně věnuje
canisterapii. „K nápadu vyzkoušet tohle
odvětví v praxi mě přivedla práce v zařízení
určeném pro mentálně a tělesně postižené
děti. Nastudovala jsem literaturu a spolu s
manželem vybrala dva psy, kteří se pro tuto
činnost perfektně hodili,“ zavzpomínala
Lenka na dvě fenky bígla, se kterými
začínala. Výcvik psích slečen nebyl
jednoduchý, stejně jako speciální zkoušky,
které musely všechny tři složit. Lenka
získala atest terapeuta a její svěřenkyně
příslušné certifikáty. „Dvojice psů je
vždycky lepší, v práci se navzájem doplňují
a podporují. Feny jsou mazlivější a ve
vztahu k dětem vhodnější,“ objasnila volbu.
V současné době má Lenka Frnčová dva
terapeutické psy, do „práce“ ale chodí jen
bíglička Týna, (Ita Wanila Von Dostal).
Dášenka (Xinderelle Zona Bulls), fenka
plemene Jack Russel, se v současné době
chystá na mateřské povinnosti. Obě feny jsou
všestranně nadané, mimo canisterapeutických
certifikátů mají složeny lovecké zkoušky.
Navíc je zdobí řada titulů z nejrůznějších
výstav. Výběr canisterapeutického psa je
velmi náročný. Zvíře musí být naprosto
zdravé, ovladatelné, povahově vyrovnané,
nesmí být agresivní a bázlivé. Pes ovlivňuje
u dětí jemnou a hrubou motoriku, motivuje je
v řečové oblasti. Pro dítě s více vadami je
vhodné polohování,kdy si na psa může
lehnout, položit si na něj ruce i nohy,
vnímat jeho dech a teplo. Dochází k
prohřívání a postupnému uvolňování
spastických svalů končetin pro následnou
rehabilitaci. I když psi pracují s dětmi
velmi rádi, po každé návštěvě je na nich
vidět únava. „Děti si z nich berou energii,
a to je vyčerpává. Nezdá se to, ale žádný
pes tuhle práci nevydrží dělat déle, než
čtyři roky. Pak musí na odpočinek,“
potvrdila Lenka.
Listopad 2007-
Canisterapie
a Dášenka (napsáno pro "Pes přítel člověka")
Canisterapie
je jedna ze složek zooterapie, která se
provádí s nejrůznějšími zvířaty.
O canisterapii již bylo napsáno mnoho a
stále to není dost, abychom se poučili o
léčivé síle psů. Jako každý rok se po
letních prázdninách opět ozvaly děti ze
školy, kdy že už za nimi přijdu s bígličkou
Týnou. Slíbila jsem, ale nyní když se moje
skvělá bíglička Týna připravuje na radostnou
událost, jak si poradit? Sedíme na zahradě a
přemýšlíme na příjemném podzimním sluníčku
s naší smečkou bíglů a Jack Russel terriérů.
Jedna ruka hladí, druhá ruka škrabká.
Tlamička se šťastně směje. Otevřu oči a na
klíně mi leží malé, bílé, teploučké tělíčko
a radostně klepe ocáskem. Podívám se manžela
a on souhlasně kývne. Je rozhodnuto! Do
školy se mnou půjde Jack Russel terriérka
Dášenka.
Canisterapie
je pomocná terapie, kdy se využívá
pozitivního působení psa ke zlepšení
zdravotního stavu klienta.
Dášenka je mazlivá a milá, s přátelskou
povahou, milující děti. Po prázdninách se do
školy těším i já. Dlouho jsem kolegy i děti
neviděla a už mi opravdu chybí. Škola je to
mateřská, základní, a střední pro děti
s kombinovanými vadami. Po příjezdu ráno
před školu nás vítají téměř všichni.
Dášenka netrpělivě nakukuje z mého náručí.
Kmitající ocásek napovídá o velké radosti
z tak velké společnosti. Paní ředitelka a
celý kolektiv je překvapen z nového pejska
a chtějí se o původu a povaze vše dozvědět.
Je zajímavé vědět, že si Jack Russel
terriéra pamatují z různých filmů a reklam.
Po představení se, co že jsme to za plemeno
a co všechno umíme, odcházíme do tělocvičny.
Zde máme své zázemí a nejsme nikým rušeni.
Máme zde příjemnou huňatou deku, polštářky,
hudbu a potřebné rekvizity. Nesmí chybět
hračky a miska na vodu a pamlsky. Všechny
děti již ví, že jsme ve škole, a protože
jsme se dlouho neviděly, předbíhají se
v tom, kdo pejska navštíví dříve. Ráda
nechávám na dětech volbu, s kterým kamarádem
či asistentem chtějí za mnou a čtyřnohým
kamarádem přijít. Mnohdy mají přání být u
pejska jen samy spolu se mnou. Průběh
vlastní terapie si také určují sami. Je to
výsostná volba dětí, kterou plně respektuji.
Canisterapie
je vhodnou pomocnou terapií pro zlepšení
téměř všech stupňů postižení klienta. Je
nutno brát ohled na závažnost onemocnění
klienta.
Terezka je po prázdninách plná dojmů, takže
nejdříve sotva vnímá proměnu psa. Pak si
změnu uvědomí a velmi se z toho těší.
Dášenka je šťastná z vřelého přejetí Terezky
a nechá se mazlit a hladit na dece. Je
dojemné sledovat, jak je něžná a jazýčkem
pohlazení oplácí. Terezka Dášenku objímá
s takovou silou, že ji musím naznačit, že
pejsek je živé stvořeníčko a že ji opravdu
moc mačká. Terezka si to uvědomuje a Dášence
se omlouvá se slovy: “Když já jsem se
Dášenko tak strašně těšila na školu, že si
s tebou budu hrát! Promiň!“ Težko se mi
podaří maskovat dojetí, ale tyto děti jsou
velice bezprostřední ,a tak kladně a lidsky
přijímají každý hezký zážitek.Dominika na
vozíčku má radost, že nový pejsek je
maličký, vždyť ji může na svém útlém klíně
bez problému chovat a kožíšek má tak
příjemný. Při svém postižení na klíně
většího psa neunese a tak ráda je chová a
hladí. Přesvědčuje se, jestli Dášenka přijde
i příště a může ji donést odměnu. Dášenka se
směje a tiše souhlasí. Dominika je velmi
čistotná, musíme posbírat z kalhot všechny
chloupky, ale pusinku na čumáček psí
kamarádce si nenechá ujít. Vláďa na vozíčku
patří již mezi starší žáky školy. Z Dášenky
je nadšený a protože plánují pořídit domů
jezevčíka, má spoustu dotazů o výchově a
výcviku. Spolu s Vláďou a také dalšími dětmi
vstupujeme i do školního výtahu, jehož
používání je zde nutností. Dívám se po očku
na psa. Je velice důležité, aby
canisterapeutickému psovi nedělala problém
žádná výjimečná situace. Dášenka se tváří,
že je to opravdu normální, vrtí si na
vozíčku ocáskem, jakoby v našem přízemním
domku výtahem šupajdila od rána do večera.Canisterapeutický
pes musí být jedinec naprosto vyrovnané
povahy a absolutně zdravý a pod dohledem
veterinárního lékaře. Na všechny situace
musí reagovat vstřícně, bez náznaku útoku.
Proto prochází tito psi poměrně náročným
výcvikem a zkouškami.
Tak a vcházíme do další třídy, tady na nás
čeká nemluvící dívenka na vozíčku. Paní
učitelka nás nadšeně vítá a Žanetka se
přidává. Tak dlouho se se mnou a mým psím
pomocníkem neviděla! Dášenka je velmi
vstřícná. Tulí se k Žanetce, a tak můžeme
spolu odejít do tělocvičny. Aporty Dášu moc
baví a předává je předpisově. Je sice
pravdou, že Žanetka je při svém postižení
nemůže hodit daleko, ale Dášenka je i tak
spokojená a nosí plátěný uzlík a strká je do
dívenčiny natažené dlaně. Žanetka tleská a
je šťastná. Sděluje mi, že pes se jí moc
líbí a chce jej hladit a česat. Dášence je
to moc příjemné a kouká na mě s pohledem, že
jsem udělala moc dobře, že jsem ji s sebou
vzala. Když se tak na naši Jack Russel
teriérku dívám, je skoro až k nevíře, že se
pes s temperamentem teriéra dokáže být tak
něžný a skvěle se věnovat všem dětem.Kristýnku
moc baví vodit pejska na vodítku. Procházku
opravdově prožívá a s Dášenkou si povídá. Mě
nevnímá. Ostatně mnohdy děti opravdu vnímají
jen psa, já jsem jen kulisa, asistent a
pomocník.
Dášenka s temperamentem sobě vlastním
sleduje napjatě dívenku a dělá pro ni, co jí
na očích vidí. Těžko se s psíkem loučí a
velmi nerada odchází do třídy. Když ji
sdělím, že za pár dní zase přijdeme,
zatleská a skočí do lavice. Na rozloučenou
nám zamává. Dáváme si s Dášou pauzu a jdeme
se projít do školní zahrady. Jsem spokojená
a dávám to své malé chlupaté kamarádce
najevo. Dášenka rozumí a ocáskem plácajícím
do svých boků mi odpovídá. René je autista.
Nemluví a žije si svůj svět. Na canisterapii
se přihlásil letos poprvé. Dášenka si jej
hned zamilovala a chlapci se nehne z klína.
Já stojím opodál a nestačím koukat. Oba si
to fakt užívají. René si něco slabikuje a
nahlas se směje. Musím mu sundat brýle,
Dášenka je celé olízala. Já dávám do pořádku
skla a ti dva si spolu krásně hrají na dece.
Leží vedle sebe, pak si Dášenka lehne na
chlapcovu hruď. Nechávám je, tato chvíle
relaxace je takový vrchol canisterapie.
Absolutní odpočinek a uvolnění. Pes dostává
svůj pamlsek, Renému vracím čisté brýle a
vracíme se do třídy. Dášenka se opravdu
rychle učí a pamatuje si, do kterých dveří
jít. Ve škole se skvěle orientuje a v jinak
celkem nevlídném prostředí se dobře cítí.
V mateřské škole chodíme za třemi klienty.
Všichni jsou na vozíčcích, nemluvící, jeden
chlapec je slepý. Zde pracuji s pomocí
asistenta vzhledem k těžkému zdravotnímu
stavu dětí. Filípek se na zemi dokáže
pohybovat. Jeho zvědavé prsty zkoumají psí
tělíčko, probírají se srstí. Dášenka je
k malému kamarádovi velmi pozorná a trpělivě
snáší i mírné zatahání. Filípek už je
takový. Nejen hladí, někdy i zatahá a občas
jeho ručička zkoumá více, než by se mohlo
komukoliv líbit. Zde musím sledovat
chlapcovy reakce a proto jsem zvolila
spolupráci asistenta. Jakub je slepý a tak
vyžaduje velmi citlivý přístup. Je pro něj
velmi náročné se seznámit s čímkoli novým a
špatně reaguje i na nové hlasy. Mojí devízou
je znalost prostředí a pedagogické vzdělání.
Pokládám Dášenku opatrně na chlapcův klín a
mluvím na něj. Ručka zvědavě zkoumá teplé
tělíčko na klíně, zadumané oči se dívají do
dálky. Vidím, že chlapec je napjatý a přeji
si, aby reakce byla podle mých představ. Po
několika minutách se Jakub uvolňuje, začne
se usmívat a spokojeně vydechne. Já také.
Dášenka také tuší vážnost situace a sleduje
každý můj pohyb. Musím ji pochválit, opravdu
si to zaslouží. Loučíme se s Kubíkem a celou
školou. Byl to náročný den jak pro Dášenku,
tak pro mě. Učinily jsme několik dětí
šťastnými a to jsme chtěly. S nadšením a
s láskou jsme se spolu do školy vrátily
ještě několikrát. Děti si malou Jack Russel
terriérku Dášenku velice oblíbily. Všechny
děti také s nadšením přivítaly zprávu, že
právě Dášenka očekává v březnu radostnou
událost. Ostatně my doma se těšíme také.
Tímto příspěvkem bych také ráda odpověděla
na spousty dotazů. Opravdu ne každý pes je
pro canisterapii vhodný. Záleží na jeho
povaze, výchově a chuti pracovat v tak
mimořádně náročné oblasti na psychiku psa.
Těší mě, že mnoha lidem nejsou lhostejné
problémy handicapovaných lidí a snaží se jim
nejrůznějšími formami pomoci. Mým cílem je
pomocí stále ještě málo známé canisterapie
obohatit život dětí s kombinovanými vadami
a zpestřit jim všední každodenní chvilky.
Text: Lenka Frnčová Foto: Ladislav Frnčo
Říjen
2007-
Zahájili jsme školní rok 2007/2008!!
Týna se opět zapojila do práce.



Září 2007 - Kačenka - Cloe se stěhuje k
Sabince... pro úžasnou vazbu jsme se
rozhodli darovat Kačenku malé Sabince,
které kontakt s pejskem úžasně pomáhá.
Kačenko a Sabinko, přejeme hodně
krásných společných okamžiků!

Zakončili jsme školní rok 2006/2007!!
>>>Fotogalerie/canisterapie_duben_2007
5.10.06- Zahájili jsme školní rok
2006/2007!!
20.5.2006
Jsme
zapojeni do celostátního projektu
www.aovz.cz
výchova dětí k zodpovědnému vztahu ke
zvířatům a navštívili jsme ŽŠ a MŠ v
Třebařově, kde jsme si povídali s 35
dětmi 1.-3.ročníku

13.6.2006
Jsme
zapojeni do vzdělávacího projektu
Asociace zastánců odpovědného vztahu k
malým zvířatům
www.aovz.cz
Navštívili jsme ZŠ
Boskovice- 127 dětí 1.,2. a 3. tříd a
učitelů shlédlo naše vystoupení a
přednáškou, ukázkou výcviku a diskusí

Děti kreslily psí kamarádku
(Leona
Roháčková
28.12.2005)
Fenečka Týna je miláčkem dětí z
prostějovské Speciální školy. Její
každotýdenní návštěvy čekají s velkým
nadšením. Proto se fenčina majitelka a
cvičitelka Lenka Frnčová rozhodla
vyhlásit výtvarnou soutěž Namaluj Týnu.
Zapojila do ní nejen děti z Prostějova,
ale i z olomouckých speciálních škol
Credo a Jitro, kam s Týnou v rámci
canisterapie dochází.
„Sešlo
se nám přes třicet obrázků. Je zajímavé,
jak tyhle děti pejska vidí, každý z nich
je totiž jiný. Vybrat vítěze nebylo
lehké, nakonec jsme ale vybrali
Kristýnku Královou z olomouckého Creda,“
uvedla Lenka Frnčová. Dívenka upoutané
na invalidní vozík si fenčinu společnost
užívá. Mimo láskyplného olíznutí umí
totiž Týnka řadu kousků, přinést mobilní
telefon, podat plastovou láhev s vodou,
rozvázat tkaničky či aportovat klíče.
„Mám bígly moc ráda. Doma sice psa máme,
ale není ani tak chytrý, ani tak krásný
jako ona,“ pochvalovala si čtyřnohou
kamarádku Kristýnka, která si za
vítězství odnesla mimo jiné mikinu s
jejím portrétem.Lenka Frnčová chová
bígly již dvě desítky let, pro
canisterapii je začala cvičit před sedmi
roky. Bíglové jsou sice lovecké plemeno,
ale pro svou potřebu neustálého kontaktu
s lidmi a snášenlivost jsou ideálními
psy pro tuto činnost. Kontakt psa s
tělesně či duševně postiženými lidmi je
podle ní velmi důležitý a přináší
uspokojení oběma stranám. „Děti se na
psí návštěvníky moc těší, jsou pro ně
vítanou změnou v každodenním koloběhu,“
dodala cvičitelka, která hodlá s
podobnými výtvarnými soutěžemi pro své
handicapované svěřence pokračovat.
CANISTERAPIE
aneb moje poznatky, jak psi léčí dětskou
duši.

S pojmem canisterapie mě před časem
seznámila paní Bc.Vladimíra Tichá a já
se o ni začala zcela vážně zajímat. Oba
s manželem se pohybujeme v kynologii 20
let, cvičíme různá plemena psů a
chováme a vystavujeme německé ovčáky,
bígly a špice. Pokud nejsme v práci,
určitě nás najdete s našimi svěřenci na
cvičišti nebo v lese, kde jim věnujeme
každou volnou chvíli.
Canisterapie se u nás
často probírala, já studovala to malé
množství dostupné literatury, a také
moje profese pedagoga mě nutila o tom
stále více přemýšlet. A tak se stalo, že
jsme jednoho dne společně s manželem
vybrali z našich pejsků dvě vhodné fenky
bíglů- CH.Chit (Jogurt) Weinlinie a
Alise zo Suotempore, které se nám zdály
vhodnými kandidátkami. Aby mohl pes
absolvovat výcvik canisterapeutického
psa, musí být především zdravý. Zvolili
jsme tedy fenky chovné, které prošly
řadou výstav a mají řadu ocenění včetně
šampionátů, obě mají složené lovecké
zkoušky (BZH,BZ) a jsou výborně
ovladatelné a v neposlední řadě jsou obě
prosté dysplazie kyčelních kloubů- tedy
DKK 0/0. To byl první předpoklad. A proč
hned dvě feny? Dočetla jsem se v odborné
literatuře, že dvojice psů- terapeutů je
vhodnější, protože se vzájemně doplňují
a podporují. A feny se mi zdály ke
vztahu k dětem vhodnější a mazlivější.
Výcvik tedy mohl začít. Co to vlastně
canisterapie je? Je to složka zooterapie,kdy
je pes součástí terapeutického procesu.
Je to pomocná terapie, kdy je za
přítomnosti psa a jeho pozitivního
působení zlepšován zdravotní stav
klienta, a to především při postižení
mentálním, tělesném, smyslovém, při
epilepsii, autismu, v logopedii,
psychologii a psychiatrii, a také v geriatrii.
Je to stručný výčet oblastí, kde se
canisterapie používá. V praxi je nutno
přihlížet individuálně k jednotlivým
klientům- dle druhu a závažnosti
onemocnění, věku a jeho ochoty
spolupracovat. Již před mnoha sty lety
člověk za pomoci zvířat zlepšoval svůj
zdravotní stav a zjistil, že mají
léčivou schopnost a blahodárný vliv.
Prvním předpokladem canisterapeutického
výcviku je výborná ovladatelnost psa na
volno, vyrovnaná povaha, aktivní kontakt
vůdce se psem se schopností tvořit tým a
ochota k práci. Výcvik, i když na první
zdání může klamat, není úplně
jednoduchý. Pes se v praxi setká
s různými a nečekanými reakcemi dětí a
lidí, přijde do zvláštních situací, jako
jsou padající předměty, abnormální hluk,
pachy chemikálií, kontakt s cizími
osobami, dalšími zvířaty a především
nové a cizí prostředí. Pes musí reagovat
vyrovnaně, vstřícně a nikdy se nesmí
projevit náznak agrese!! Výcvik obou fen
jsme společně s manželem absolvovali
v náročném cizím prostředí a simulací
nestandardních situací, které naše feny
až překvapivě zvládaly.Stala jsem se
členem Canisterapeutického sdružení
Jižní Morava, získala atest
canisterapeuta a obě feny certifikát
canisterapeutických psů. Pro informaci
je nutno jej po 3 letech absolvovat
znovu. S tímto opatřením naprosto
souhlasím.Naše první cesta vedla do
Speciální školy o.p.s. Tetín 1,
Prostějov s dětmi s kombinovanými
vadami, kde mi vyšla vstříc ředitelka
školy PhDr. Marie Turková a celý
personál. Myslím si, že zárukou dobrého
výsledku je i to, že děti mě znají a že
se na příchod pejsků opravdu neskrývaně
těšily. Teprve zde jsem měla možnost
sledovat reakce jednotlivých dětí na
první příchod našich canisterapeutek.
Pro některé děti znamenalo nadšení,
kterým obě fenky zahrnuly už na chodbách
školy a naprosto spontánní přístup, u
několika bylo vidět obavu a držely si
odstup. Protože většinu dětí znám,
věděla jsem o fóbii ze psů u jedné
dívky. Včera mě však překvapila při
vycházce (bez terapeutických psů) při
setkání hned se dvěma cizími a hlasitě
se projevujícími psy- již se jen klidně
ohlédla, pejsky si prohlédla a
s úsměvem, protože je nemluvící (nikoli
hluchoněmá), pokračovala dál. Nevidomý
chlapec nezískal odvahu pohladit si
sametový bíglí kožíšek a čekám na podnět
od něj samotného. Věřím, že i u něj se
strach z neznámého prolomí a přijde
chvíle, kdy se s pejsky pomazlí a zmenší
tak svůj strach a stres z neznáma.
Několik rodičů mě překvapilo (nebo spíš
nepřekvapilo?) dotazy typu- a
nekousnou?? Se psy se tedy seznámili i
rodiče a většina personálu. Nekoušou,
voní jako psi, línají jako psi, mazlí se
jako psi. A v klečící poloze si o psech
také povídáme. Chlapec s Down syndromem
leží s pejsky na dece, relaxuje, druhý
den mám od něj na ukázku album fotek
s jeho psem. Chodící dívenka s mentálním
a tělesným postižením laská a hladí obě
fenky, mluví na ně a hraje si s nimi.
Ráda bych využila v tomto případě
motivaci k lepšímu vyjadřování a chůzi.
Je tady Jogurtek? směje se milá dívenka
na vozíčku. Pak se dovím, že doma má pod
polštářem její fotku… Veselá holčička po
dětské mozkové obrně se spastickou
kvadruparézou s námi nadšeně
spolupracuje. Jogurt ji sedí na klíně ve
vozíčku, objímán a hlazen. S úžasem
sleduji uvolňování spasmů na rukou při
hlazení. Feně je to příjemné a dívenka
by si pejsky nejraději vzala s sebou
domů. Další, stejně postižené děti,
rovněž epileptické děti a děti s DMO se
už se psy několikrát setkaly. Velmi se
těší a pejsky hlasitě vítají, hladí je,
češou, mluví s nimi a ujišťují se, že
přijdou zase. Chodící děti si s Jogurtem
a Alisou spontánně hrají na koberci,
mluví s nimi, objímají je a hlasitě
dávají najevo radost. Až mám pocit, že
je kolegyně neusměrní. Po chvíli, co
třídu opustím, do ní opět nahlédnu. Je
zde klid a tiše pracující děti.
Polohování je velmi náročná a současně
nejkrásnější práce. Chlapec zkouší
polohovat na boku s jednou fenkou, která
leží rovněž na boku a dítě ji objímá.
Ani nestačíme pustit relaxační hudbu,
protože chlapec se štěstím tak hlasitě
směje, že veselí je všeobecné.
Uvolňování spasmů je patrné a nejvíc si
to všímá kolegyně, která má dítě ve
třídě. Další chlapec, poprvé
rezervovaný, napodruhé polohuje na
zádech, každá fenka u jednoho boku
hřbetem k dítěti. Dítě má podloženou
hlavu a psy s naší pomocí hladí.
Relaxační hudba, časový prostor, známé
prostředí a lidé, příjemné teplo a
energie psího těla dělají své a chlapec
se uvolňuje. Další chlapec už i zvědavě
po psech pokukuje. Ze začátku jsem měla
dojem, že vůbec nevnímá. Děvčata před
školou si sedají proti bíglům do úrovně
psích očí a hladí je po hlavách a
povídají mi, co mají doma za domácí
mazlíčky. Na předváděčkách se kolem
našich bíglů shlukují děti, líbí se jim,
jak se ti psi „smějí“, jak jsou
hlaďoučcí. Němá dívenka skáče kolem obou
fen, hraje si s nimi, vodí je a po akci
ji pomocí znakové řeči vysvětluji, že
pejsci už půjdou do auta spát. Děvčátko
mě bere za ruku a odchází se mnou a s
fenkami k zaparkovanému autu. Obě fenky
uléhají k odpočinku. Děvčátko běží
mamince a kamarádkám sdělit, že psi už
spí a já se s maminkou holčičky
domlouvám, že se nevidíme naposledy.
Polohování se mi zdá pro moje psy
nejnáročnější a proto je provádím vždy
ke konci celé terapie. Ještě podotýkám,
že canisterapeutický pes by měl podle
literatury aktivně s klienty pracovat
maximálně 2 hodiny týdně a hned po
činnosti mu musí být dopřána relaxace
formou hry a jiné oblíbené činnosti. Na
svých psech vidím „po práci“ evidentní
únavu a vyčerpaný vzhled. Ale jakmile
přijde „jejich den“, vidím, jak se těší
a jsou ochotné jít za dětmi znovu. Jsme
rozhodnuti připravit pro tuto činnost i
další psy. Účastníme se ukázek činnosti
našeho kynologického klubu v Prostějově,
aby se lidé všeobecně seznámili se psy,
metodikou výcviku a výchovy a také
s pojmem canisterapie. Lidé mnohdy ani
neví, o co jde a co všechno jsou psi
schopni správným vedením pro člověka
udělat. Veřejnost potřebuje vidět a
vědět, že pes není jen nebezpečné zubaté
stvoření, že je to hlavně „přítel
člověka“, jak napovídá i název našeho
časopisu. Přiznám se, že jsem měla ze
všeho ze začátku obavy, co rodiče, co
kolegové, a hlavně co děti. Ty se však
vytrácí s každou návštěvou školy, se
vstřícným přístupem k práci psů všech a
já začínám vidět i první výsledky své
práce, co se canisterapie a speciální
pedagogiky týká. Je to práce náročná a
úžasná současně. Chtěla jsem se podělit
o své čerstvé poznatky z canisterapie, o
které se moc nepíše, že jsem ráda, že
jsem se k ní odhodlala a že mě manžel
v mém rozhodnutí podpořil. Budu ráda,
když se mi kdokoliv s podobnou činností
ozve, poradí a doplní moje informace.
Lenka Frnčová
 |

Tak takhle to začalo...byla
nebyla Aliska (Alise zo
Suotempore) a
Jogurtek (Chit Weinlinie) a
začalo se s canisterapií... |
 |
 |
 |
 |
Nepovoleno stahování obrázků bez
souhlasu autora
www.beagle-jackrussel.cz
BACK
Copyright ©
beaglepv@volny.cz
All rights reserved |